کاغذ سازی چیست و مراحل آن چگونه است

  • از

در این مقاله به صورت گام به گام مراحل کاغذ سازی به روش بازیافت را توضیح می دهیم. همچنین تصاویری از شرکت کاغذ سازی تک کارتن یزد را ملاحظه خواهید فرمود تا هر بیشتر با این فرایند آشنا گردید.

  1. پالپگیری

    کاغذ یا کارتن یا مقوای بازیافتی با مقدار زیادی آب فراوری شده، داخل یک مخزن استیل بزرگ مخلوط می گردد تا سوسپانسیونی بین الیاف و مواد بازیافتی ایجاد گردد.
    ناخالصی های موجود توسط یک سری صفحات توری شکل از بین می رود تا محصول نهایی از کیفیت خوبی بهره مند گردد. در این فرایند یکی دیگر از محصولات کاغذ سازی که خمیر کاغذ نام دارد نیز تولید می گردد.

  2. رقیق کردن الیاف کاغذ

    در شروع فرایند ساخت کاغذ محلول ذکر شده از 99 درصد آب با 1 درصد الیاف ساخته شده است. این میزان رقیق بودن باعث می گردد کاغذ یکنواخت تری در پایان تولید شود. سپس در این مرحله دستگاه های کاغذ سازی ما آب را از محلول به وجود آمده جدا می کنند.

    خط-کاغذ-سازی

  3. میز فورد درینیر یا وایر

    در سمت مرطوب کاغذ هد باکسی وجود دارد که آب را به صورت یکنواخت روی کاغذ توزیع می کند.
    این مایع بر روی سیم یا پارچه ای نمد شکل پاشیده می شود ودر طول مسیر این آب از بین میرود و الیاف باقیمانده به مانند حصیر در هم بافته می شوند. این حصیر نرم از یک جعبه ی مکش عبور کرده و این جعبه به مانند جاروبرقی آب باقیمانده را می مکد.
    محصول خروجی از این قسمت تار کاغذ نیز نام دارد که به شکل یک حصیر نرم است.
    تا این مرحله مواد 30 تا 40 متر را در خط پیموده و رطوبت باقیمانده به 75 تا 80 درصد می رسد.

    میز-وایر

  4. قسمت پرس

    در این قسمت از کاغذ سازی، کاغذ حصیری شکل از میان تعدادی غلطک عبور میکند. این کار باعث می شود ضمن اینکه فشار وارده بافت کاغذ را مستحکم تر و صاف تر می کند، رطوبت آن نیز به 45 تا 55 درصد کاهش یابد.

  5. چگونه کاغذ خشک می شود

    در این قسمت کاغذ حصیری شکل از میان تعدادی سیلندر که به وسیله ی بخار داغ شده اند عبور می کند.
    این سیلندرها در کاغذ سازی تا 130 درجه سانتیگراد توسط بخار حرارت میبینند تا بتوانند خشکی کاغذ را تا 85 درصد برسانند. سپس یک لایه نازک نشاسته به سطح کاغذ اضافه می گردد تا به سختی و پیوند بیشتر الیاف کمک نماید.
    پس از طی کل این مسیر که ممکن است 400 متر باشد کاغذ تا 93 درصد از رطوبت خود را از دست می دهد.

    خشک-کردن

  6. مرحله پایانی کاغذ سازی

    در نهایت کاغذ تولید شده از بین تعدادی غلطک بزرگتر و محکم تر عبور می کند تا سطح آن بسیار نرم گشته و آماده برای چاپ یا استفاده در ورق سازی شود.

    کاغذ-سازی-نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *